Mobiel parkeren via sms, app en internet!

FAQ

Registreren bij SMSParking

a) Hoe kan ik mij aanmelden voor SMSParking?
U kunt zich op deze pagina aanmelden. Vul het registratieformulier in en de rest wordt automatisch voor u geregeld.

b) Wat gebeurt er als ik mij heb geregistreerd en hoelang duurt het voordat ik SMSParking kan gebruiken?
Door middel van automatische incasso controleren wij de verstrekte naam en adresgegevens. Ondertussen kunt u direct na uw registratie te hebben voltooid sms parkeren via SMSParking, inloggen op uw persoonlijke pagina en eventueel meer telefoonnummers toevoegen voor het gebruik van SMSParking.
NB: na registratie kunt u direct gebruik maken van onze dienst!

c) Hoeveel telefoonnummers kan ik tegelijk activeren op een account?
Als particuliere en zakelijk gebruiker kunt u een onbeperkt aantal telefoonnummers en gebruikers tegelijk activeren voor sms- en App-parkeren. Aan het wijzigen, verwijderen en toevoegen van telefoonnummers voor het gebruik van sms parkeren zijn geen extra kosten verbonden.

d) Wat moet ik doen als ik mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord niet meer weet?
Gebruikersnaam vergeten:
Stuur een sms bericht met de tekst “user” naar 4030 en u ontvangt uw gebruikersnaam per e-mail.
Wachtwoord vergeten:
Stuur een sms bericht met de tekst “pass” naar 4030 en u ontvangt uw wachtwoord per e-mail

e) Als ik mij registreer bij SMSParking, zit ik dan voor een bepaalde periode vast aan SMSParking?
U kunt uw account altijd bij SMSParking schriftelijk of per email opzeggen.

f) Hoe wijzig ik mijn gegevens op mijn persoonlijke pagina?
Als u als klant van SMSParking adres- en/of bank gegevens wilt wijzigen, dan moet u een email met uw verzoek sturen naar info@smsparking.nl.
Wilt u als klant uw creditcard gegevens wijzigen, dan kunt u dit doen via uw persoonlijke pagina.

Tarieven

Waar kan ik informatie vinden over de tarieven van de diensten van SMSParking?
Informatie over de tarieven van SMSParking, klik dan hier.

Parkeren

a) Waar moet ik betaald parkeren?
Overal waar de gemeente heeft bepaald dat er betaald parkeren geldt. Parkeren mag alleen op de daarvoor beschikbare parkeerplaatsen en daar waar gemeente aangeeft dat geparkeerd mag worden.

b) Hoe ziet het SMS bericht eruit dat ik moet versturen als ik begin met parkeren?
Het sms bericht voor het starten van sms parkeren moet als volgt worden verstuurd: zonenummer{spatie}kenteken naar 4030.
Voorbeeld: zonenummer = 12345, kenteken = SG-PN-40. Het bericht ziet er dan als volgt uit: 12345{spatie}sgpn40. Dit smst u naar 4030.
NB:
Indien u met dezelfde auto parkeert als de keer ervoor dan is het voldoende om alleen het zonenummer door te geven. SMSParking gebruikt dan het kenteken dat u tijdens de vorige parkeeractie heeft opgegeven. Indien u daarna met een andere auto parkeert, stuurt u weer een sms bericht met het zonenummer en het kenteken zoals hierboven beschreven. Daarom hoeft uw kenteken ook niet aan uw telefoonnummer gekoppeld te worden.

c) Hoe ziet het SMS bericht eruit als ik het parkeren wil eindigen?
Om het sms parkeren te beëindigen hoeft u alleen een sms bericht met de letter “q” te versturen naar 4030.

d) Hoe snel krijg ik een sms bericht met de bevestiging dat mijn parkeeractie is gestart of gestopt?
U krijgt binnen 30 seconden een sms bericht terug met de bevestiging.
Mocht u internet op uw telefoon hebben en deze is ingeschakeld, dan kan het zijn dat door de instellingen van de telefoon zelf of uw eigen provider het uitgaande en binnenkomende sms bericht vertraagt. Hierdoor kan het langer duren voordat uw sms bericht is verzonden of voordat u een sms bericht ontvangt. SMSParking is niet verantwoordelijk voor de instellingen van uw telefoon of provider die het sms verkeer vertraagt. Let op! Indien U geen bevestiging krijgt van SMSParking per sms moet u het calamiteiten nummer van SMSParking bellen (020-5160139). Een medewerker zal u dan verder helpen en informeren wat de oorzaak is van de vertraging.

e) Wat zijn de tarieven voor betaald parkeren?
De gemeente bepaalt de parkeertarieven. SMSParking BV heeft daar geen enkele invloed op.

f) Wat moet ik doen als ik SMSParking wil eindigen, maar de batterij van mijn GSM is leeg?
U kunt uw parkeeractie eindigen via uw persoonlijke pagina. Uw actuele parkeeracties worden weergegeven in de beginpagina van uw account en u kunt deze handmatig eindigen.

g) Hoelang mag ik maximaal parkeren met SMSParking?
Dat hangt af van de lokale regels. U wordt in uw sms bericht waarmee de parkeeractie wordt gestart geïnformeerd over de maximale parkeertijd. Als de parkeeractie automatisch wordt beëindigd, ontvangt u daar een sms- of e-mail bericht van afhankelijk van welke service u gebruikt.

h) Ik heb een prepaid telefoon, gaat dat van mijn prepaid tegoed af als ik SMSParking gebruik?
Bij een prepaid telefoon geldt in principe hetzelfde als bij een telefoon met een abonnement.
Het hangt af van de tarieven die uw provider hanteert voor het verzenden van een sms bericht. Het ligt dus aan de afspraak die u met uw provider heeft gemaakt omtrent het verzenden van sms berichten.
LET OP!! Sommige nieuwe low cost Telecom Providers hebben smsen naar short codes niet in hun pakket opgenomen. Informeer voordat u overstapt naar een andere provider of dit wel of niet het geval is.

i) Hoe wordt er gecontroleerd of ik wel betaal voor mijn parkeren met SMSParking?
De controleur scant uw kenteken en kan direct zien of u gebruik maakt van SMSParking.

j) Kan ik 24 uur per dag sms parkeren starten en stoppen via SMS- en App-Parking?
Bij SMSParking kunt u 24 uur per dag het sms parkeren starten en stoppen. De teller begint pas te lopen als er daadwerkelijk betaald parkeren geldt.

k) Wat gebeurt er als ik vergeet om mij af te melden voor het parkeren?
Uw parkeertijd wordt automatisch beëindigd na het verstrijken van de maximale parkeertijd. Mocht u vergeten zichzelf af te melden, dan gebeurt dit dus automatisch. De automatische afmelding is wel afhankelijk van de maximaal toegestane parkeertijd.
SMSParking biedt u de mogelijkheid om een sms en/of email reminder in te stellen.

l) Kan ik ook met buitenlandse kentekens gebruik maken van SMSParking?
Voor buitenlandse kentekens geldt hetzelfde als voor Nederlandse kentekens. Stel u parkeert met een auto met een Duits kenteken (DUI-100-20) in zone 12345. Het sms bericht wat u dan verstuurt is “12345 dui10020”.

m) Als ik na het bezoeken van de site nog steeds een vraag heb, kan ik jullie ook bellen voor informatie?
Op onze website www.smsparking.nl staat alle informatie die u nodig heeft om gebruik te kunnen maken van SMSParking. Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u bellen naar onze helpdesk 020-5160139 of mailen via het contactformulier.

Betalen, rekeningen en overzichten

a) Hoe betaal ik mijn rekeningen ?
Een keer per maand wordt het openstaand bedrag van de voorafgaande maand voor het gebruik van SMSParking van uw opgegeven bankrekening of creditcard rekening automatisch geïncasseerd. Automatische incasso van parkeergelden wordt gedaan door de “Stichting Parkeergelden SMSParking”. Deze stichting heeft als enig doel de verschuldigde parkeerbelasting, abonnement- en/of inschrijfgelden en andere soort vergoedingen te ontvangen, beheren en aan rechthebbende partijen af te dragen.

b) Hoe kan ik een overzicht krijgen van mijn parkeeracties?
Op uw persoonlijke SMSParking pagina kunt u gedetailleerde (kenteken, zone, tijd, datum,prijs) overzichten krijgen van de parkeeracties per maand die uw per telefoonnummer heeft opgegeven.

c) Wat gebeurt er als het SMSParking BV niet lukt om het parkeergeld te incasseren?
Indien dit het geval is vanwege een storing of onvoldoende saldo zal SMSParking u de mogelijkheid bieden de rekening binnen 3 dagen alsnog te betalen. Indien dit niet gebeurt, is SMSParking genoodzaakt de dienst te blokkeren en u heeft dan nog 4 dagen om de rekening alsnog te betalen zonder dat er extra kosten worden berekend. Mocht de rekening dan nog niet voldaan zijn, dan zal SMSParking BV extra administratie kosten in rekening brengen en het dossier overdragen aan Gerechtsdeurwaarders die de incasso dan overnemen. Ook de Gerechtsdeurwaarders zullen kosten in rekening brengen waardoor de rekening snel kan oplopen.

Wat is een shortcode?

a) Wat is een shortcode?
Een shortcode is een verkort telefoonnummer bestaande uit 4 cijfers wat makkelijker te onthouden is dan een gewoon telefoonnummer. De shortcode van SMSParking is 4030. Alle SMS berichten om het parkeren te beginnen en te eindigen verstuurt u naar 4030.

b) Wat is een zonenummer of een tariefnummer?
Een zonenummer/tariefnummer, ook wel zonecode genoemd, is een nummer gegeven aan een bepaald deel van een parkeergebied (wordt weergeven op borden/parkeerautomaten).

c) Wat is een SMS REMINDER?
Een sms reminder is een herinneringsbericht dat u ontvangt als uw parkeeractie nog bezig is. Dit is om te voorkomen dat u vergeet uw parkeer actie te beëindigen. Deze optie staat automatisch op 2 uur. In uw account kunt u er zelf voor kiezen of u een sms reminder wilt ontvangen.

d) Calamiteitennummer, wat is dat en wanneer bel ik die?
Het calamiteitennummer is een telefoonnummer die 7 dagen per week 24 per dag bereikbaar is. Als u problemen heeft met het starten en stoppen van sms parkeren dan kunt u bellen naar het nummer 020-5160139 .

Over SMSParking

a) Wat is sms parkeren via SMSParking?
Indien u op straat uw auto parkeert, kunt u uw parkeergeld betalen door een sms bericht te versturen.
Sms parkeren via SMSParking is de meest flexibele manier van mobiel parkeren en sluit uitstekend aan op het nieuwe kentekenparkeren.
Naast SMSParking bieden wij nog de volgende diensten; APP-Parking, InternetParking en SmartPhoneParking. Zo heeft u als gebruiker de keuze uit verschillende mogelijkheden.

b) Waar kan ik sms parkeren via SMSParking gebruiken?
Voor een actuele lijst van actieve gemeente klik hier

c) Is SMS parkeren hetzelfde als Belparkeren?
Nee, bij sms parkeren via SMSParking stuurt u een sms bericht naar onze shortcode 4030 om parkeren te starten of te stoppen. Bij Belparkeren moet u bellen naar een telefoonnummer om parkeren te starten of te stoppen.

d) Hoe kan ik sms parkeren via SMSParking?
U registreert zich bij SMSParking en betaalt eenmalig €5,00 inschrijfgeld. Zodra u bent aangemeld en uw account geactiveerd is, heeft u alle vrijheid om zelf te bepalen welke telefoonnummers u wilt gebruiken voor sms parkeren zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. U hoeft geen kentekens op te geven waarmee u wilt sms parkeren, want u kunt bij SMSParking in het sms bericht altijd het kenteken doorgeven waarmee u op dat moment parkeert.